Tips&Tricks pentru obiceiuri reuşite

Tips&Tricks pentru obiceiuri reuşite

Poate ţi s-a întâmplat şi ţie să vrei să aduci schimbări în viaţa ta şi n-ai ştiut cum. Sau poate ai început să implementezi nişte schimbări, dar la scurt timp ai renunţat la ele, pentru că era prea greu, simţeai că nu eşti suficient de motivat sau, pur şi simplu, astrele păreau că nu sunt de partea ta.

Dacă, însă, eşti hotărât să faci o schimbare, astăzi vei afla cum poţi să îţi susţii eforturile astfel încât în aproximativ 30 de zile să fii mândru că ai un obicei nou!

Iată o serie de recomandări care să te ajute în orice proces de învăţare care presupune dobândirea unui nou obicei:

 

Formulează obiceiuri specifice (mai ales, în timp)

Cu cât mai specific formulat obiceiul pe care vrei să-l instalezi, cu atât va fi mai puternică asumarea, cu atât îţi va fi mai simplu să te ţii de el. Altfel, rişti să renunţi, din motive precum: “toată seara am programate întâlniri, n-am când găti”, “am acceptat să îmi beau cafeaua cu Ana mâine dimineaţă, nu mi-am dat seama că avem exerciţii de făcut” etc. Exemplu de obicei specific: “Luni, marţi, miercuri, joi, vineri, alerg în Parcul Tineretului în intervalul 19:00-19:45”.

 

Ţine cont de schema Factor declanşator – Rutină – Recompensă

Pentru ca activitatea pe care o faci să devină cu adevărat un obicei, este nevoie să te asiguri că există un factor declanşator, o activitate pe ca o repeţi şi o recompensă care există în urma realizării activităţii. Vezi articolul despre NORMALIZAREA SCHIMBĂRII

Exemplu obicei de implementat: Exerciţii fizice în fiecare zi

Factor declanşator: când ajung acasă, de la facultate

Rutina: exerciţii fizice timp de 45 de minute, după filmuleţe de pe Youtube

Recompensa: mănânc un bol cu fructe de pădure

 

Găseşte-ţi un partener de proces şi învăţaţi împreună

Găseşte un partener care are acelaşi obiectiv cu tine şi parcurgeţi împreună acest proces de învăţare. Gradul de angajament şi motivare e mai mare atunci când sunt şi alte persoane în proces. În plus, dacă te motivează competiţia, profită de acest lucru şi propune-i partenerului tău să vă întreceţi în drumul spre reuşită!

 

Testează obiceiul timp de 30 de zile (The 30-Day Trial)

Legenda spune că un obicei se instalează în 30 de zile.  Această metodă are o rată de succes mare şi poate fi adaptată pentru orice obicei pe care vrei să-l instalezi. Creierul nostru are nevoie să nu se simtă constrâns în faţa schimbării, de ceea, în loc să priveşti schimbarea şi, respectiv, obiceiul, ca pe ceva ce “trebuie să-l faci mereu de acum încolo”, propune-ţi să te uiţi doar la următoarea lună. Cine ştie ce magii se întâmplă pe parcurs…

 

Asumă-ţi public schimbarea

Dacă vrei mai multă motivaţie pentru a susţine testul de 30 de zile, implică şi alţi oameni. Asumă-ţi public noul obicei.

 

Pregăteşte-te şi pentru erori în câmpul de luptă

În orice proces de învăţare/instalare a unui obicei există şi erori. Fii pregătit să existe, acceptă-le şi le da mai multă atenţie decât e nevoie. Continuă, având tot timpul în minte obiectivul final, pentru care ai ales acest obicei!

 

Elimină lucrurile care se pun ca obstacole către obiectivul tău

Observă care sunt obstacolele care interferează cu noul tău obicei. Odată clar definit obiectivul, asigură-te că rămâne o prioritate zilnică şi reprogramează celelalte activităţi, întâlniri. Anunţă pe cei apropiaţi că acest obiectiv şi intervalul de timp dedicat lui este sacru şi că nu vei fi disponibil în acel timp pentru ei. De asemenea, asigură-te că ai la dispoziţie toate resursele necesare pentru a pune în aplicare obiceiul (exemplu: dacă obiectivul tău este să alergi de 3 ori pe săptămână, timp de 1 h, asigură-te că ţi-ai cumpărat echipamentul şi suplimentele de care ai nevoie). Altfel, s-ar putea ca lenea să-ţi dea motive să o laşi pe următoarea zi…

 

Identifică obiceiuri secundare care să îţi susţină obiceiul principal

Pentru a-ţi fi mai uşor în atingerea obiectivului, ai putea apela la obiceiuri mai mici. De exemplu, dacă obiectivul tău este să îţi găteşti sănătos în fiecare zi, poţi să îţi propui ca obicei mai mic să faci cumpărături din piaţă în fiecare zi, după job/facultate.

 

Învinge procrastinarea

Dacă ai activităţi pe care vrei să le faci, dar momentan ţi se par dificile, învaţă cum să îţi păcăleşti creierul împotriva procrastinării. Una dintre explicaţiile procrastinării are legătură cu conceptul de “inconsistenţa timpului”. Acesta se referă la faptul că creierul uman are tendinţa de a prioritiza, de a prefera activităţile care îi oferă recompensă imediată, în defavoarea recompenselor viitoare, indiferent de valoarea acestora. O soluţie pentru a performa este “Temptation bundling” – o metodă prin care legi un comportament care îţi aduce beneficii pe termen lung de un comportament care îţi aduce senzaţia de bine pe termen scurt. Ca să vezi care sunt aceste tipuri de activităţi pentru tine, te invit să creezi 2 coloane, astfel:

  • În prima coloană, scrie activităţile care îţi plac foarte mult, pe care le consideri tentaţii şi pe care vrei să le faci
  • În a 2-a coloană, notează task-urile şi activităţile pe care trebuie să le faci şi în jurul cărora procrastinezi

Ia-ţi timp şi scrie cât mai multe comportamente în fiecare coloane. Apoi, leagă activităţile pe care VREI să le faci cu unele pe care TREBUIE să le faci.

Găseşti mai jos câteva exemple de Temptation bundling:

  • Ascult audiobook-urile preferate doar când fac sport
  • Mănânc la restaurantul preferat doar când am întâlniri cu acel coleg dificil
  • Îmi fac pedichiura doar când fac planuri pentru proiecte care mi se par dificil de realizat

 

Îţi e mai clar ce ai de făcut? Recomandările de mai sus se pot aplica pentru orice obicei vrei să instalezi. Acum nu-ţi rămâne de făcut decât să-ţi alegi marele obiectiv, obiceiurile pe care vrei să le instalezi şi să te apuci de treabă! Rezultatele sunt aproape, ai răbdare 30 de zile 🙂

Surse:

http://www.succesdublu.ro/3-declansatori-psihologici-pentru-schimbare/

http://www.stevepavlina.com/blog/2009/02/goals-into-habits/

http://www.stevepavlina.com/blog/2008/05/how-to-maintain-not-quite-daily-habits/

http://apt46.net/2012/02/21/how-to-make-and-break-habits/

http://apt46.net/2012/02/21/how-to-make-and-break-habits/

http://www.stevepavlina.com/blog/2005/04/30-days-to-success/

Felicitări! Ai câștigat 15 puncte.


1 Comentariu
  1. Obiceiurile bune de construiesc in timp, cu multa răbdare.

Lasă un răspuns