Obiceiuri pentru o zi eficientă

Alege obiceiurile care îţi aduc succesul!

Te-ai gândit vreodată care sunt obiceiurile tale zilnice? Care dintre ele îţi aduc rezultate, îţi cresc eficienţa şi care dintre ele te împiedică să devii cine ştii că poţi fi?

Ceea ce obişnuim să facem în fiecare zi dictează ceea ce devenim. Fiecare obicei cultivat rămâne impregnat în subconştientul nostru şi ne poartă uneori, pe pilot automat, către destinaţii la care vrem mai mult sau mai puţin să ajungem.

De exemplu, îţi poţi imagina unde te pot duce cele 45 de minute pe care ţi le rezervi pentru alergat zilnic, dacă vei continua să faci asta în următorul an? La un scurt calcul, 16 425 minute de alergare/an. Să spunem că la fiecare 8 minute alergi 1 km…Asta înseamnă că vei alerga 2053 km…Mens sana in corpore sano, nu?:)

Dacă ar fi să ne evaluăm actualele obiceiuri, vom constata că avem obiceiuri pe care le cultivăm (conştient sau nu) şi care ne ajută să fim eficienţi şi să ajungem la rezultatele pe care ni le dorim şi avem alte obiceiuri, care, dimpotrivă, ne împiedică.

Iată, mai jos, 12 obiceiuri care te pot ajuta să devii mai eficient, iar la finalul zilei să fii mulţumit de ce ai realizat:

Trezeşte-te devreme. Lăsând la o parte alte zeci de motive pentru care trezitul devreme este o soluţie minunată pentru fiecare dintre noi, acesta este un obicei cu care dai tonul zilei şi pe care îl practică toţi oamenii consideraţi a fi de succes. Dai startul zilei cu intenţia de a te bucura de ea, de a crea, nu doar de a reacţiona la ce vine spre tine, iar asta te va ajuta să te diferenţiezi. Ai doar suficient timp să fii creativ. Vezi și cartea lui Stephen Covey, Eficiența în șapte trepte pentru detalii.

Creează-ţi o listă de TO DO-uri realistă. Obișnuiește-te ca la începutul zilei să îți aloci 15-20 de minute pentru a planifica activităţile pe care vrei să le faci în ziua respectivă. De asemenea, este important să fii realist în privinţa numărului acestor activităţi şi să estimezi corect timpul pe care rezolvarea acestora îl necesită, pentru a nu fi dezamăgit la final de zi că nu ţi-ai îndeplinit scopurile, din prea mult optimism.

Aplică principiul lui Pareto, care spune că 80% din rezultatele pe care el obţii vin dintr-un efort de 20%.

Observă care sunt activităţile şi obiceiurile zilnice care te ajută să faci paşi concreţi către obiectivele pe care ţi le-ai stabilit şi concentrează-te pe ele. De asemenea, gândeşte-te care sunt acele activităţi pe care le faci şi care nu îţi aduc nicio satisfacţie reală şi renunţă la ele. (Consultă Matricea Important-Urgent a lui Eisenhower).

Începe cu task-urile dificile. Cu toţii avem tendinţa să lăsăm la final lucrurile care nu ne plac sau care ni se par dificile. Dacă, însă, vei începe ziua cu task-ul cel mai important sau cel mai dificil, vei vedea că totul va fi mai uşor, deoarece atunci ai cea mai multă energie şi, deci, şansa să fii mai creativ şi să găseşti mai rapid soluţii. În plus, vei fi scăpat de o grijă, nu-i aşa?

Depistează care sunt perioadele tale de maximă productivitate  În intervalul orar când ai energie maximă, concentrează-te pe task-urile importante sau dificile. Când te simţi obosit(ă), ocupă-te de task-urile rutiniere, care nu necesită la fel de multă concentrare sau creativitate, precum trimiterea de e-mail-uri.

Menţine ordonat şi plăcut vederii spaţiul de lucru, de învăţare. Un spaţiu dezordonat, aglomerat, care îţi pune la vedere diverse obiecte, îţi va afecta abilitatea de a te concentra, mai ales când eşti obişnuit să procrastinezi. Obiectele îţi vor aminti că mai ai şi alte lucruri de făcut (precum curăţenie), vei da peste cărţile necitite şi te vei defocusa de la ceea ce faci. Un studiu recent de la Harvard Business Review a arătat că un birou curat te poate ajuta să te focusezi pe un task cu 1,5 ori mai mult timp. Păstrează cât mai liber şi curat spaţiul de lucru şi vei observa că, vrând-nevrând, vei începe să fii prezent în ceea ce faci.

Identifică ceea ce te distrage de la lucru/învăţare şi preia controlul. Telefonul, Internetul, conversaţiile spontane cu colegul, Social Media, Email-ul, toate acestea sunt lucruri care ne mănâncă timp şi pe care le lăsăm, uneori, să ne controleze. Cum ar fi ca, de acum înainte, să fii tu cel care controlează când şi cât le dai atenţie? Pune-ţi notificările şi telefonul pe mute când vrei să te concentrezi la o activitate şi anunţă-ţi apropiaţii că vei fi disponibil după ce termini activitatea. Este timpul tău, nu uita!

Oferă-ţi pauze de 10 minute, în care să te premizei pentru task-urile bine (şi repede) făcute. Recompensele pe care ţi le oferi îţi vor da energie şi te vor ajuta să continui ceea ce faci. În plus, odihna şi detaşarea de task-ul anterior va permite creierului să se „reseteze”.

Învaţă să te concentrezi. Eficienţa înseamnă concentrare, iar vestea bună este că şi capacitatea de a lucra concentrat este un muşchi ce poate fi antrenat prin simpla practică. Există numeroase instrumente de productivitate pe care le poţi utiliza (Vezi aplicaţia noastră legată de Eficienţă). Poţi, de exemplu, utiliza sistemul Pomodoro, care spune să lucrezi concentrat pe o singură sarcină timp de 25 de minute, urmate de alte 5 minute pauză (un timer online aici). Pauza e necesară ca să te menții în formă pentru următoarele sesiuni Pomodoro. Un alt sistem este cel recomandat de Peter Drucker, în cartea sa “Despre decizie şi eficacitate”, care presupune să lucrezi concentrat pe o singură sarcină 50 de minute, urmate apoi de 10 minute de pauză.

Menține o graniță între spațiile tale de viață. Pe cât posibil, atribuie un singur rol anumitor spații: cel de lucru, odihnă, mâncare, distracție etc. Astfel acolo unde lucrezi, nu mânca. Unde dormi, nu lucra. Iar unde te distrezi, nu studia, pentru a păstra energia pe care o atribui fiecărui spațiu atunci când îl folosești.

Bea apă, mănâncă sănătos şi dezmorţeşte-ţi corpul cu exerciţii de mişcare. Hidratarea, mâncatul sănătos şi mişcarea oferă corpului nostru tot ce are nevoie pentru a avea energie şi pentru a susţine activităţile cognitive în care îl implicăm. Creează-ţi un obicei din a consuma alimente sănătoase, elimină mâncarea de tip fast food, bea cel puţin 2 l de apă pe zi, fă mişcare timp de 30 de minute şi vei vedea ce schimbări apar în viaţa ta. (Vezi articolul nostru despre Alimentaţie.)

Asigură-te că dormi suficient. Cercetătorii de la Finnish Institute of Occupational Health au descoperit, analizând pe parcursul a 7 ani somnul şi obiceiurile de muncă a 3 760 oameni, că media de somn potrivită pentru a performa este 7,76 h. Atât cei care dorm mai puţin de 5 ore, cât şi cei care dorm mai mult de 10 h sunt mai predispuşi la boli, indispoziţie, procrastinare.

 

Ai răbdare cu tine şi testează soluţiile de mai sus timp de minim 30 de zile. Aminteşte-ţi că orice activitate are nevoie de timp pentru a se transforma în obicei, iar noi avem nevoie de timp pentru a ne acomoda cu ea. Obiceiurile pe care le avem acum au fost construite în ani, probabil, de aceea se ţin scai de noi. Iar orice obicei prost moare atunci când apare unul bun. Ai încredere şi perseverează! Rezultatele se vor vedea curând 🙂

 

Surse:

http://www.empower.ro/cariera/cum-sa-ti-amplifici-eficienta-in-munca/

https://florinrosoga.ro/blog/productivitate-personala-oameni-eficienti/

https://www.fastcompany.com/3051540/secrets-of-the-most-productive-people/15-habits-that-will-totally-transform-your-productivit

http://www.lifehack.org/446903/10-powerful-hacks-to-overcome-procrastination

http://www.lifehack.org/482745/get-productive-learn-this-one-non-painful-technique-and-get-things-done-effectively

Felicitări! Ai câștigat 15 puncte.


1 Comentariu
  1. Si eu incep cu lucrurile grele. In felul acesta nu voi ramane la sfarsitul zilei cu cele mai dificile task-uri. Uneori incep cu ce nu este urgent pentru a ma asigura ca termin toate proiectele.

Lasă un răspuns