Obiceiurile care te fac om mare

Obiceiurile care te fac om mare

Astăzi vom vorbi despre schimbare şi despre modul în care construim obiceiuri sănătoase şi potrivite nouă, pentru a ajunge la SCHIMBAREA pe care ne-o dorim, la obiectivele pe care ni le propunem.

Ne petrecem mult timp pe pilot automat, spunând “da” tuturor cerinţelor care vin spre noi, dând curs invitaţiilor pe care le primim, oferind timp şi atenţie lucrurilor care apar spontan în viaţa noastră…nu mereu, judecând dacă timpul şi energia pe care o investim se duc în lucruri cu adevărat importante pentru noi sau ne sprijină în a ne îndeplini propriile visuri sau obiective. Multe dintre deciziile pe care le luăm, instantaneu, robotic, au în spate obiceiurile pe care le avem.

CE SCHIMBARE VREI PENTRU TINE?

Vrei să faci o schimbare? Reflectează, în primul rând, unde vrei să ajungi. Cum vrei să devii, cum vrei să arate viaţa ta, care sunt paşii pe care îi ai de făcut până atunci. În acest exerciţiu de reflecţie, ţine cont de rolurile din cadranele vieţii tale (familie, studii, muncă, prieteni, dragoste, relaţia ta cu tine etc.) şi de prioritatea pe care o au ele, în acest moment, pentru tine. Odată stabilită viziunea mare sau cum arată schimbarea, te rog să te gândeşti care sunt obiectivele şi obiceiurile mai mici ce o susţin.

DE CE VREI SCHIMBAREA?

Înainte de a porni la drum către atingerea obiectivului tău, este important să vezi şi DE CE vrei să faci asta, pentru că al tău creier are nevoie de un motiv să-i fie ancoră. Aplică regula celor 5 DE CE, până vei ajunge la ceva general. De cele mai multe ori, acolo se află valorile tale.

Exemplu obiectiv: Vreau să mănânc mai sănătos.

De ce?

Pentru a slăbi.

De ce?

Pentru a arăta bine.

De ce?

Pentru a mă simţi mai bine în pielea mea.

De ce?

Pentru a putea lega mai uşor relaţii.

De ce?

Pentru a mă simţi fericit.

LA CE SĂ TE AŞTEPŢI CÂND ÎŢI ASUMI SCHIMBAREA

“Singurul lucru constant în viață este schimbarea.” – Francois de la Rochefoucauld.

Înainte să porneşti la drum, vreau să-ţi amintesc că noi toţi avem un fel de adversitate la schimbare. Bineînţeles că această adversitate depinde de proporţiile schimbării. Ceea ce ai tu de făcut, atunci când vrei să schimbi ceva şi îţi propui să creezi noi obiceiuri, este să normalizezi schimbarea şi să te pregăteşti să treci prin următoarele 6 stadii ale schimbării:

  1. Etapa în care ştii că vei pierde ceea ce ai. Vei pierde ceea ce îţi oferă comoditatea, ori falsa iluzie că primeşti atenţie sau dragoste, care se ascunde în spatele obiceiurilor negative de acum etc. De asemenea, ştii că vei fi nevoit să renunţi la unele obiceiuri, să acorzi timp planificării programului etc.
  2. Îndoiala. Pe măsură ce implementezi obiceiul, apare schimbarea, începi să culegi mai multă informaţie şi îţi dai seama că eşti un novice, să vezi unghiuri pe care nu le-ai mai văzut, noi obiceiuri pe care ar fi bine să le adopţi etc., iar asta îţi poate scădea motivaţia. Cu toate acestea, micile progrese te fac să continui.
  3. E etapa în care te simţi frustrat pentru că schimbarea la care vrei să ajungi e mai profundă şi nu se întâmplă la fel de repede pe cât credeai, ţi se pare că nu progresezi suficient de repede. E un moment de cotitură, dar, dacă te uiţi la progresul pe care l-ai făcut până acum şi îţi iei din asta motivaţia, ajungi la stadiul 4.
  4. Lumina de la capătul tunelului. În sfârşit, schimbarea începe să devină vizibilă, iar asta te motivează şi te ambiţionează mai mult. Citeşti mai mult, îţi propui noi target-uri. Lucrurile par încă uşor forţate şi robotice, dar acum ştii că fac parte din proces.
  5. Înţelegerea. Acum eşti conştient de procesul tău de învăţare, ştii mai clar ce ai de făcut, observi beneficiile schimbării, eşti mai stăpân pe tine, mai motivat să continui, iar faptul că şi cei din jurul tău observă că te-ai schimbat îţi dă mai multă încredere.
  6. Este etapa în care schimbarea ta începe să fie naturală, obiceiurile noi deja devin familiare, ai integrat ceea ce ai exersat atâta timp.

 

CUM IMPLEMENTEZI SCHIMBAREA? INSTALÂND OBICEIURI!

Identifică obiceiurile care îţi susţin obiectivul şi implementează-le zilnic

Transformă activitatea sau activităţile ce se subcascadează obiectivului tău în obiceiuri! Astfel, te vei programa să faci şi aceste lucruri aproape automat, însă, de data asta, CONŞTIENT de motivaţia din spate şi unde vei ajunge cultivând respectivul obicei. Pentru a instala mai uşor un obicei, e nevoie să faci zilnic acea activitate. Dacă, însă, nu ai cum să faci zilnic acel lucru, în zilele de “pauză” găseşte un substitut din acelaşi domeniu pentru el (ex: dacă nu poţi merge la sală, faci 45 minute de exerciţii fizice acasă).

CUM INSTALEZI UN OBICEI

Pentru a instala un obicei, în primul rând, ai nevoie să fii conştient de cum se formează acesta. Apoi, începi să-l aplici şi repeţi experimentul până când ajungi să faci respectiva activitate în mod automat, precum spălatul pe dinţi şi băutul cafelei de dimineaţă. Atunci, activitatea iniţială devine obicei.

Conform teoriei lui Ivan Pavlov, fiecare obicei are 3 părţi:

  • Declanşatorul – ceea ce declanşează obiceiul (ex: foamea este un declanşator pentru acţiunea de a mânca)
  • Rutina – seria de activităţi ce se repetă, transformată în obicei (ex: a mânca implică mai mulţi paşi: a găsi mâncarea, a o prepara, a găsi un loc unde să mănânci etc.)
  • Recompensa – fiecare obicei are un final fericit, care ne condiţionează să continuăm să repetăm acţiunile (ex: mâncatul te face să te simţi împlinit, mulţumit, aşa că data viitoare când îţi va fi foame, obiceiurile tale legate de mâncare vor apărea din nou)

Obiceiurile se creează atunci când un un factor declanşator îţi creează o dorinţă, iar tu găseşti un mod de a satisface acea dorinţă, nevoie, după care eşti recompensat pentru acest lucru, ceea ce îţi provoacă o stare de bine.

Exemple de factori declanşatori:

  • Timpul (ex: la ora 23 te culci)
  • Locaţia (ex: când vezi un panou cu îngheţată, îţi cumperi îngheţată)
  • Starea (ex: când eşti trist, mănânci ciocolată)
  • Oamenii (ex: întotdeauna când ieşi cu Andrei mergeţi la film)
  • Evenimentele (ex: înainte să mergi la facultate, îţi cumperi o cafea cu lapte)

Pentru a instala un obicei este nevoie să:

  • Creezi şi să internalizezi o rutină (o acţiune pe care o repeţi)
  • Să găseşti un factor declanşator potrivit şi o recompensă care îţi va motiva creierul să transforme acţiunea repetitivă în obicei

 

Exemple de cărţi despre obiceiuri, pe care trebuie să le citeşti:

  1. The Power of Habit:Why We Do What We Do in Life and Business, Charles Duhigg
  2. Mindset: The New Psychology of Success, Carol Dweck
  3. Focus: Use Different Ways of Seeing the World for Success and Influence, Hiedi Grant Halvorson Ph.D
  4. Who Moved My Cheese?: An A-Mazing Way to Deal with Change in Your Work and in Your Life, Spencer Johnson
  5. Making Good Habits, Breaking Bad Habits: 14 New Behaviors That Will Energize Your Life, Joyce Meyer

 

Acum că ştii cum să ajungi, conştient, de la obicei la schimbare, ai toate şansele ca de AZI să faci alegerile care te duc spre ce îţi doreşti tu mai mult. Multă baftă!

Felicitări! Ai câștigat 15 puncte.


1 Comentariu
  1. O schimbare este mereu de bun augur. Chiar daca in cele din urma se dovedeste ca nu a fost cea mai buna alegere, ramai cu o experienta, cu o lectie.

Lasă un răspuns