Primul business pe care trebuie să-l construieşti. Business Model You

personal-business (1)Cum am putea ajunge la versiunea noastră cea mai bună, dacă doar am face paşi să îmbunătăţim ceea ce este în afara noastră? Sau, poate, întrebarea e: care e calea cea mai uşoară să ajungem să fim şi să facem ceea ce e pentru noi? Cum putem ajunge să ne trăim misiunea, chemarea?

Răspunsul se găseşte în interiorul nostru şi capătă forme din ce în ce mai clare, pe măsură ce ne cunoaştem, acceptăm cine suntem şi pe măsură ce începem să vedem cât de măreţi suntem şi ce potenţial avem. Pentru că, da, de multe ori, cei din jurul nostru ne văd potenţialul, iar noi suntem singurii care avem ochii închişi…de Frică. Frica de măreţia noastră.

Dar pentru că eşti aici, înseamnă că eşti pregătit(ă) să te uiţi la tine şi să mai faci un pas în evoluţia ta. Astăzi îţi voi povesti pe scurt despre un instrument care, completat cu simţ de răspundere şi cu ingredientul cheie, încrederea, te va ajuta să înaintezi în viaţa personală şi profesională. Ştii că, oricum, indiferent pe ce alegi să lucrezi, lucrurile din viaţa ta sunt interdependente şi alegerile pe care le faci într-un domeniu vor stârni o rundă de schimbări şi în celelalte domenii, nu? Ca un bulgăre de zăpadă.

Business Model You este un instrument de o pagină care sintetizează ceea ce faci în acest moment şi ceea ce îţi propui pentru viitor. E un mod util cu ajutorul căruia descrii, analizezi şi îţi reinventezi cariera. Capeţi o viziune mai clară asupra aspectelor tale unice, particulare, pe care le aduci sau le poţi aduce în fiecare mediu în care ajungi. Această abordare sugerează să te priveşti pe tine ca pe un business şi să defineşti clar acest “model de business” – modul în care îţi valorifici talentele, punctele forte, pentru a creşte profesional şi personal. Construirea carierei este o formă de antreprenoriat. Business Model You te ajută să creezi şi să livrezi valoare unor oameni (clienţi) pentru a face profit.

Alege cuvinte cheie pentru fiecare chenar al canvasului, care să ilustreze cât mai exact aspectele care te diferenţiază ca om şi ca profesionist. Aminteşte-ţi că răspunsurile se află în interiorul tău, nu în afară. Dacă, însă, încă ai dubii cu privire la obiectivitatea ta, roagă 1 sau 2 prieteni apropiaţi să te ajute să descoperi cine eşti şi ce ai de oferit.

Business Model You îţi poate fi util dacă:

  • Ţi-ai ales cariera din motive care nu ţin de pasiune, talente şi interese;
  • Eşti în căutări, pentru că încă nu ţi-ai găsit cariera potrivită;
  • Nu ai dezvoltat încă un plan de succes;
  • E dificil să iei decizii cu privire la cariera ta;
  • Simţi că-ţi lipseşte încrederea;
  • Nu ştii cât de mult valorezi (cât de mult=foarte mult!)

Însă visezi la The Dream job, să ai o carieră de succes, să câştigi mulţi bani, să ai încredere, să ai un brand de succes şi să trăieşti o viaţă împlinită.

Cine eşti şi ce ai (resurse cheie) – Resursele tale cheie includ cine eşti (rolurile pe care le ai, interesele, abilităţile, competenţele, personalitatea), ce ai (experienţă, cunoştinţe, oameni pe care îi cunoşti) şi alte resurse pe care le ai în posesie (instrumente, bani, tehnologie etc.).

Ce faci (activităţile cheie) – Aici treci activităţile fizice sau mintale pe care le faci în mod obişnuit la locul de muncă, în viaţa personală şi unde performezi.

Pe cine ajuţi (Clienţii) – Clienţii sunt acele persoane care primesc un beneficiu din partea ta, cu sau fără plată. Dacă lucrezi într-o organizaţie, clienţii tăi sunt cei care depind de ajutorul tău pentru a-şi finaliza sarcinile (ex: şeful, managerul tău, supervizorul, colegii de departament etc.) sau care beneficiază, pur şi simplu, de munca ta.

Cum ajuţi (Valoarea) – Valoarea este mai importantă decât activităţile propriu-zise. Valoarea este rezultatul final la care au acces clienţii tăi. Ea se poate regăsi în timp, preţ, design-ul serviciului, produsului sau experienţei pe care tu o oferi. Cu ce îmbunătăţeşti tu viaţa celorlalţi? Care e rolul job-ului pe care îl ai?

Canale – Canalele creează vizibilitate serviciilor şi produselor, ajută clienţii să evalueze ceea ce oferi, creează spaţiul în care clienţii să obţină ceea ce oferi, prin ele oferi valoare şi poţi chiar evalua satisfacţia clienţilor. Ex: faţă-în-faţă, telefon, site, internet şi Social Media, media tradiţională (TV, radio, publicaţii etc.). Cum pot descoperi potenţialii tăi clienţi cine eşti, ce le oferi şi care e valoarea pe care le-o poţi aduce? Cum pot decide dacă vor să cumpere? Cum pot achiziţiona ceea ce tu oferi? Cum vei livra ceea ce oferi? Cum te vei asigura că ai tăi clienţi sunt mulţumiţi?

Cum interacţionezi (relaţii cu clienţii) – Care sunt canalele prin care interacţionezi cu clienţii tăi? Cum acorzi atenţie şi valoare acestor relaţii? Te focusezi pe creşterea listei de clienţi sau pe satisfacţia celor deja existenţi?

Parteneri cheie – Partenerii sunt cei care te susţin profesional, care te ajută să-ţi îndeplineşti cu brio task-urile. Aceştia îţi oferă motivaţie, sfaturi, oportunităţi de creştere sau chiar ajutor pe anumite sarcini. Ei pot fi colegi, mentori, networking-ul profesional, membri ai familiei, prieteni.

Ce obţii (venituri şi beneficii) – Aici intră beneficii precum: salariul, pachetele de sănătate sau satisfacţia, recunoaşterea, contribuţia socială etc.

Ce investeşti (costuri) – Aici intră tot ceea ce investeşti în job-ul tău: energie, timp, stres, experienţă, costuri de pregătire, călătorii, instrumente, vestimentaţie, tehnologie etc.

Career “Sweet Spot”-ul îl găseşti la intersecţia dintre interese (ce te entuziasmează), competenţe şi abilităţi (ce poţi face uşor) şi personalitate (modul în care îţi place să lucrezi şi să relaţionezi cu ceilalţi).

Completează modelul, apoi întâlneşte-te cu oameni care se regăsesc în profilul celor pe care îi ai în segmentul tău de clienţi (fie că sunt angajatori, consumatori etc.). Cere-le feedback şi refă canavas-ul.

S-ar putea să-ţi dai seama că facultatea pe care o urmezi şi cariera pe care o pregăteşti n-au fost alese de tine, ci de părinţi, nevoi, societate sau lipsă de informaţii. Este timp pentru orice schimbări vrei să faci.

Curaj să ai să te întrebi…cine eşti şi ce ai (de oferit)!

 

Surse (şi mai multe informaţii despre acest Business Model You):

Business Model You, scrisă de Tim Clark, în colaborare cu Alexander Osterwalder şi Yves Pigneur

http://www.slideshare.net/afvh/business-model-you-preview?next_slideshow=1

http://www.slideshare.net/advl03/business-model-you

http://diytoolkit.org/tools/business-model-canvas/

Share

Lasă un răspuns