Glosar de termeni

Abilitate (skill) – reprezintă capabilitatea unei persoane de a PUTEA FACE un lucru BINE.

Abiliteza – limba vorbită de angajatori. Abiliteza este modul prin care ei își dau seama dacă un candidat are competențele, abilitățile și aptitudinile necesare pentru compania lor.

Analiza SWOT – vine de la ”Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats” și reprezinta punctele tale forte, punctele slabe, oportunitățile din piață/mediul extern de care ai putea să profiți și amenințările/riscurile din mediul extern, care nu țin de tine.

Angajabilitate – capacitatea unei persoane de a se misca pe piata muncii și de a-și realiza potentialul pin intermediul unui loc de munca viabil.

Aptitudine – reprezintă capabilitatea unei persoane de a face un anumit lucru.

Auto-cunoaștere – abilitatea de a te privi in oglindă, de îți analiza propriului comportament și de a reflecta dacă acest comportament se aliniază cu standardele tale morale și valorile pe care le ai.

Auto-descoperire – drumul spre auto-cunoaștere.

Auto-reflecție – Pur și șimplu să te izolezi de orice factor ce ți-ar putea distrage atenția, să te gândești la trecutul, prezentul și viitorul tău și să scrii pe hârtie povestea acestui personaj.

Carieră – o perioadă de timp pe care cineva o alocă unei anumite profeșii și include toate acțiunile și demersurile ce au legătură cu domeniul acelei profeșii.

Coaching – este o activitate prin care un coacher îl ajută pe client sa renunțe la ceea ce este acum pentru a deveni ceea ce își dorește să devină.

Competente – sunt UN SET de abilități, cunoștințe și atitudini necesare unei persoane pentru a opera EFICIENT într-o anumită poziție din cadrul unei companii.

Conformitate – limitarea acţiunilor, înclinaţiilor, şi impulsurilor ce ar putea să deranjeze pe alţii sau să încalce normele şi aşteptările sociale.

Curba Învățării (Learning Curve) – reprezentare grafică despre creșterea învățării (axa verticală) prin experiență (axa orizontală)

Curriculum Vitae (CV) – Scurtă autobiografie (scrisă) care cuprinde date referitoare la studii, pregătirea profeșională, carieră și șituația familială.

Dicteu automat – scrie așa cum îți vin cuvintele în minte.

Educație formală – educația intenționată, șistematică și evaluată, încredințată specialiștilor din domeniul acceptat institutional, juridic, statal și social, al educatiei (profesori, invatatori, educatori, lectori, etc)

Educație informală – educatie incidentala și include totalitatea influentelor neintentionate, eterogene și difuze, prin care fiecare persoana dobandeste cunostinte, abilitati și aptitudini din experientele sale zilnice.

Fereastra Johari  – oferă un cadru șimplu pentru a compara ceea ce comunicam noi despre noi și ceea ce percep ceilalți despre noi. Modelul imparte aceasta informatie in patru cadrane care formeaza o fereastră: ceea ce o persoană cunoaște despre șine și este cunoscut și de către ceilalți (“eu știu și ceilalți știu”); ceea ce este necunoscut persoanei despre șine dar este cunoscut de altii (“eu nu știu dar ceilalți știu”); ceea ce o persoana știe despre ea dar ceilalți nu știu (“eu știu dar ceilalți nu știu”); ceea ce nici persoana nici ceilalți nu știu despre acea perosna (“eu nu știu și nici ceilalți nu știu”).

Generaţia Y – o generaţie născută între anii 1977 şi 1994 care a reprezentat o parte importantă din structura fiecărei societăţi.

Generaţia Z – indivizii care s-au născut după anul 1995 şi au între 16 şi 20 de ani.

Grit – caracteristica ce înglobează pașiunea și perseverența.

Head-Hunting – tehnica de recrutare a unei persoane printr-o cautare directă, țintită.

Hedonism – plăcere și satisfacție personală.

Inteligența Emoțională – cuprinde ca elemente esențiale: întelegerea mai bună a propriilor emotii, gestionarea eficientă a emotiilor și cresterea calitătii vietii, întelegerea mai bună a celor din jur și un confort ridicat în relatiile interumane, precum și crearea de relatii mai bune la toate nivelele cu cei din jur și cresterea productivitătii, odată cu îmbunătătirea imaginii personale.

Internship – experiență practică, poșibilitatea absolventilor de a invata direct de la profeșionisti, la locul de desfasurare a activitatii lor.

Învățare Peer-to-Peer (Peer-to-Peer Education) – tip de educatie care presupune lucrul in echipa, schimbul de informatii și expertiza intre colegi, fara sublinierea unui statut de “profesor” sau de “antrenor”.

Leadership – funcție, poziție de lider. Leadership-ul este despre asumarea responsabilitatii la toate nivelurile de management, pentru o implicare constanta și echilibrata și pentru un interes sustinut pentru cultura de invatare.

Locus of Control – este o expectanță generalizată (Rotter, 1966) cu privire la posibilitatea de a atinge obiectivele și țelurile dorite. Este gradul în care individul atribuie comportamentului său o cauzalitate externă (factorii de mediu) sau o cauzalitate internă (propriile decizii). El reprezintă percepția unei persoane cu privire la forțele care determină recompensele sau pedepsele aferente unui comportament efectuat de către ea. Locusul de control este măsura în care o persoană crede că poate controla rezultatele și evenimentele care îi influențează viața.

Mentor –  conducător spiritual, povățuitor, îndrumător; preceptor, educator.

Modelul lui Dreyfus – model de dezvoltare a abilităților, un model care delimitează 5 etape clare ale parcursului novice – expert, stabilind metodele necesare prin care se poate trece de la o etapă inferioară la una superioară.

Motivație – totalitatea motivelor sau mobilurilor (conștiente sau nu) care determină pe cineva să efectueze o anumită acțiune sau să tindă spre anumite scopuri. Cea intrinsecă este inepuizabilă, ţine de satisfacţia personală, de hrănirea valorilor personale, de mulțumirea ta sufletească pentru că îţi urmezi un vis, un scop etc, într-un cuvânt, este ”despre tine”. Motivaţia extrinsecă este cea care derivă din recompense materiale sau de la persoanele a căror apreciere dorim să beneficiem.

Networking – stabilirea unui set de contacte informale cu persoane care au interes social și de afaceri, cu scopul de a realiza o sursa de pareri, pentru schimbul de informatie și pentru sustinere.

Oportunitate – Șituație prielnică, ocazie.

Perșistența – un alt mod de a spune „nu te da bătut ușor”.

Podcast – înregistrare audio digitala, pusă la dispoziție pe Internet oricui este dispus să o descarce pe propriul calculator sau pe alt instrument de redare audio, de tipul iPod sau Apple.

Stare de ”flow” – Conceptul de ”flow” a fost inventat de pșihologul M. Czikszentmihalyi și este acea stare în care ești complet absorbit de ceea ce faci, având ca rezultat sentimente profunde de reușită și satisfacție.

Training – antrenament, pregătire.

Transdisciplinaritate – presupune metodologie, concepte și limbaj care tind să devină universale.

Universalism – înțelegere, apreciere, toleranță și protecție pentru binele oamenilor și al naturii.

Valori Personale – sunt acele standarde pe care ţi le defineşti pentru a trăi conform lor.

Voluntariat – Activitate desfășurată în folosul altor persoane sau al societății fără a urmări un câștig material.

A procrastina – A amâna în mod nejustificat începerea unei acțiuni, în special din cauza neglijenței habituale sau a lenei; a temporiza, a tărăgăna, a tergiversa.

Autonomie – impulsul de a ne conduce viaţa proprie.

Carbohidrați – Carbohidratii sau glucidele (zaharurile) sunt substante nutritive indispensabile si esentiale pentru functionarea normala a organismului uman.

Cortizol – principalul hormon al stresului

Concentrare – 1. Acțiunea de a (se) concentra și rezultatul ei. 2. Însușire a atenției de a se fixa asupra unui obiect, a unei probleme sau a unei activități.

Eficiența Personală – te ajută să-ţi gestionezi inteligent timpul şi energia, astfel încât să obţii rezultate cât mai bune în activităţile tale, folosind resurse minime.

Empatie – 1. (Fil.) Formă de intuire a realității prin identificare afectivă. 2. Tendință a receptorului de a trăi afectiv, prin transpunere simpatetică, viața eroilor din opere literare, filme etc.

Endorfine – substanţă produsă de unele celule ale sistemului nervos central, ce are proprietăţi analgezice asemănătoare cu ale morfinei.

Feedback – Retroacţiune care se manifestă la nivelul a diferite sisteme (biologice, tehnice etc.) în scopul menţinerii stabilităţii şi echilibrului lor faţă de influenţe exterioare, retroacţiune inversă, conexiune inversă, cauzalitate inelară, lanţ cauzal închis.

Hipocamp – partea creierului implicată în stocarea amintirilor și rezolvarea problemelor.

Hipoglicemie – Scădere sub valorile normale a concentrației de glucoză din sânge.

Ineficiență – lipsă de eficiență.

Măiestrie – dorința de a fi mai bun la ceva ce contează

Mens Sana in Corpore Sana – Expresie din Latină: Minte sănătoasă în corp sănătos.

Mind Maping – tehnică folosită pentru a vizualiza conecțiunile dintre diferite idei și informații.

Minerale – Elementele minerale (termen actualizat pentru „săruri minerale”) aparţin micronutrienţilor, şi cuprind: sodiu (Na), clor (Cl), potasiu (K), magneziu (Mg), calciu (Ca), fosfor (P), fier (Fe), iod (I), fluor (I), cupru (Cu), zinc (Zn), seleniu (Se), crom (Cr) şi altele.

Multitasking – sistem care permite evoluţia simultană a mai multor sarcini

Nutrienți – Toate substanţele din alimente şi băuturi pe care organismul le foloseste pentru a-si asigura energia, creşterea, întreţinerea şi vindecarea.

Obiectiv – țintă

Oleaginoase – (Despre plante și semințele lor) Care conține ulei; din care se poate extrage ulei.

Productivitate – este egală cu eficiența muncii exprimată prin raportul dintre cantitatea de produse realizată și volumul de muncă consumat.

Proteine – Substanță organică alcătuită din carbon, hidrogen, oxigen, azot, sulf etc., care intră în componența protoplasmei celulelor animale și vegetale, îndeplinind în organism funcții variate fundamentale.

Randament – Capacitate de producție a unui muncitor, a unei mașini, a unui utilaj într-o unitate de timp dată (și în raport cu consumul); raportul dintre efectul obținut și efortul depus într-o activitate, acțiune etc.

Sinapse – legăturile dintre neuroni

Subconștient – Sferă a fenomenelor psihice care se desfășoară în afara conștiinței și care au putut fi anterior conștiente sau ar putea deveni conștiente ulterior.

Succes – un rezultat favorabil, pozitiv (al unei acțiuni); reușită, izbândă.

Task – îndatorire, sarcină, temă

Vitamine – Nume dat unor compuși organici indispensabili vieții, care se găsesc în alimente sau se prepară sintetic, cu rol esențial în menținerea proceselor celulare vitale.