De ce multitasking-ul nu e o idee bună

Scrii un proiect pentru facultate, îţi verifici mail-ul, asculţi un clip TED şi trimiţi un SMS unui prieten – toate în acelaşi timp. Ai spune că dai dovadă de productivitate maximă şi te pricepi să faci multitasking… De fapt, multitasking-ul sau capacitatea de a realiza mai multe sarcini în acelaşi timp, în mod eficient, este doar o iluzie. Mai mult, poate fi dăunătoare pentru creier şi pentru obiectivele tale. Hai să vedem de ce!

Print

Multitasking vs. task switching
Termenul de “multitasking” nu este întru totul conform cu realitatea, deoarece, spre deosebite de calculatoare, creierul uman nu poate face mai multe activităţi cognitive deodată, el fiind proiectat pentru a rezolva sarcinile pe rând. Astfel, în loc de “multitasking”, corect ar fi să spunem “task switching”, pentru că de fapt ne obligăm mintea să treacă rapid de la un task la altul. Creierul are nevoie de timp pentru a se reacomoda la activităţile pe care le desfăşurăm, iar schimbările bruşte nu fac decât să-l dezorienteze şi să-l obosească. Acest lucru este valabil inclusiv în cazul persoanelor tinere, chiar dacă sunt mai familiare cu noile tehnologii.

S-au făcut multe cercetări pe tema multitasking-ului, iar concluzia a fost că această metodă este total contra-productivă, deşi majoritatea oamenilor o percep ca fiind un fel de guru al eficienţei. Fiecare trecere de la o activitate la alta poate dura doar o zecime de secundă, însă dacă faci acest lucru de mai multe ori pe zi, pierzi undeva la 40% din productivitate.

Dezavantajele multitasking-ului:
• Determină mărirea producţiei de cortizol, hormonul stresului, astfel că ne simţim obosiţi mental, chiar dacă n-am făcut mare lucru;
• Face mai dificilă organizarea gândurilor şi filtrarea informaţiilor, reducând astfel eficienţa şi calitatea activităţii desfăşurate;
• Creşte probabilitatea de a face greşeli, mai ales dacă sarcinile pe care vrem să le realizăm sunt complexe.

Se pare că există şi o excepţie: dacă realizezi un task fizic la care te pricepi foarte bine şi pe care-l faci constant, îl poţi combina cu unul mental. De exemplu, poţi să mergi şi să vorbeşti în acelaşi timp. Însă chiar şi această excepţie are limitele ei. A trimite SMS-uri în timp ce te deplasezi pe o stradă aglomerată s-ar putea să nu fie o idee prea bună…

Ce e de făcut pentru a combate multitasking-ul?
• Primul pas e să accepţi că nu e o metodă eficientă şi să conştientizezi faptul că e mai bine să iei lucrurile pe rând.
• Prioritizează-ţi activităţile pe care le ai de realizat şi apoi ocupă-te de fiecare în parte. Rezolvă prima sarcină, apoi pe următoarea şi tot aşa. Nu te apuca de un nou task dacă nu l-ai finalizat pe cel precedent.
• “Eat the frog first”. Altfel spus, începe-ţi ziua de lucru cu task-ul cel mai dificil, iar la finalizarea sa te vei simţi mai relaxat(ă) şi îţi va fi mai uşor să duci la bun sfârşit şi celelalte activităţi.
• Ţine-te departe de elementele care te pot distrage, în special e-mail, Facebook, Twiter etc. Închide notificările de pe telefon. Pe cât posibil, alocă-ţi doar 2 sau 3 perioade din zi în care să-ţi verifici conturile de mail şi reţelele sociale în loc să le laşi în permanenţă deschise.
• Nu uita de pauze!

În concluzie, este mai eficient să-ţi rezolvi sarcinile pe rând decât să jonglezi cu ele în acelaşi timp. Multitasking-ul nu este o abilitate de trecut în CV, ci un obicei nesănătos şi deloc productiv pe care ar trebui să-l eliminăm.

Spor la lucru!

Share

Lasă un răspuns